בס"ד

פרשת תצווה

משה מצטווה לקרב אליו, מתוך בני ישראל, את אהרון ובניו כדי לכהן במשכן, מיד לאחר מכן מורה לו ה': "ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך, לכבוד ולתפארת" (שמות כח ב). ואחר כך מגיע ציווי נפרד: "ואתה תדבר אל כל חכמי לב...ועשו את בגדי אהרן.." ומבאר המלבי"ם שאמנם ציוה ה' שיעשו האומנים חכמי הלב בגדים חיצוניים, אבל משה עצמו הצטווה לעשות "בגדים פנימיים להלביש בם את נפשותיהם בדעות ומידות ובתכונות טובות שהם מלבושי הנפש, וציוה ה' אל משה שהוא יעשה בגדי קודש אלה, היינו ללמדם תיקון נפשותיהם ומידותיהם, באופן שילבישו הוד והדר את נפשם הפנימית".

למדנו אם כן, שיש להכין לכוהנים 'הטריים' שתי מערכות "בגדי כהונה". מערכת הבגדים החיצונית, שאותה יעשו אומנים מיוחדים המוכשרים לכך, ומערכת "בגדים" פנימית, שמשמעותה תיקון המידות הנפשיות הפנימיות, שהן בבחינת: "מלבושי הנפש", שאותה יתקן ויכין משה בעצמו, שכן הוא היחיד המוכשר לכך.

ובסוף פרשת "בגדי כהונה" מגיעה האזהרה החמורה מכל: "והיו (רש"י: בגדי הכהונה) על אהרן ועל בניו בבואם אל אהל מועד...ולא ישאו עון ומתו.." (שמות כח מג). מסתבר אם כן, שמעבר לכל פרטי הפרשה, התיאורים מרוממי הלב והנפש, של הבגדים והאביזרים המפוארים, מלאי "ההוד וההדר", "הכבוד והתפארת", מסתתרת סכנת נפשות של ממש. מבלי משים, ברגע של רשלנות רגעית, יכול אחד הכוהנים המשמשים בקודש, לקפח את חייו.

נראה לי שההסבר לכך הוא בקשר הברור בין "המלבושים החיצוניים" ל-"מלבושי הנפש". כדי לשמש בקודש, על הכהן להיות נקי בנפשו ומתוקן במידותיו, שהרי עבודתו במשכן היא 'להוריד' ולאפשר את השראת השכינה בישראל, שהוא פרץ עצום של חיים המפכים בעם. והעדר השכינה הוא סוג של מוות, העדר חיים.

וחשבתי על ידי כך לבאר את הסתירה לכאורה בין דברי חז"ל, שאמרו: "אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה" (ברכות סג ב), ומצד שני: "וחי בהם, ולא שימות בהם" (יומא פה ב). מצד אחד, צריך לכאורה להמית עצמו על התורה, ומצד שני, מצווה לחיות ולא למות על דברי תורה. ונראה לי להסביר ש"ממית עצמו עליה", הכוונה היא שיסגל האדם לעצמו את התחושה שבלי תורה אין חיים, ו-"ממית עצמו", הכוונה שהוא מבין שבלי תורה הוא סוג של "מת". רק אם זו תהיה הרגשתו, אזי יוכל בלימודו לקנות תורה, ויתקיימו בו דברי תורה, כמו הכהן המשמש במשכן. שיבין שאם הוא נכנס "מחוסר בגדים" למשכן, היינו שהוא נכנס מבלי שתיקן את נפשו, את מידותיו ואת תכונותיו, הרי הוא נכנס 'חסר חיים' לשמש בקודש, וכיצד זה יוכל להוריד חיים לעם סגולה?

בברכת שבת שלום,

יחיאל עוזרי

מורה למתמטיקה